Wednesday, March 8, 2017

Swedish

--BEGIN--
Hej! Hello!
Tack! Thanks!
Hur mår du? How are you?
Kanon! Great!
Vad heter du? What's your name?
Jag heter Mia. My name is Mia.
Vad trevligt! How nice!
Vi ses! See you!
----
Hello. Hej.
Good evening. Hej.
Goodbye. Hejdå.
See you later. Vi ses.
Yes. Ja.
No. Nej.
Excuse me! Skulle du kunna.
Thanks. Tack!
Thanks a lot. Tack så mycket!
Thank you for your help. Tack för hjälpen.
Don't mention it. Varsågod.
Ok. Okej.
How much is it? Hur mycket kostar det?
Sorry! Förlåt!
I don't understand. Jag förstår inte.
I get it. Jag förstår.
I don't know. Jag vet inte.
Forbidden. Förbjudet.

Excuse me, where are the toilets?
Ursäkta mig, var finns detEn toalett?

Happy New Year! Gott Nytt År!
Happy birthday! Grattis på födelsedagen!
Happy holiday! Trevliga helgdagar.
Congratulations! Gratulerar!
----
Hello. How are you?
Hej. Hur mår du?

Hello. I'm fine, thank you.
Hej. Jag mår bra, tack.

Do you speak Swedish?
Talar du svenska?

No, I don't speak Swedish.
Nej, jag talar inte svenska

Only a little bit.
Bara lite.

Where do you come from?
Vilket land kommer du ifrån?

What is your nationality?
Vilken nationalitet är du?

I am English.
Jag är engelsman.

And you, do you live here?
Och du, bor du här?

Yes, I live here.
Ja, jag bor här

My name is Sarah, what's your name?
Jag heter Sara. Vad heter du?

Julian. Julien.

What are you doing here?
Vad gör du här?

I am on holiday.
Jag är på semester

We are on holiday.
Vi är på semester

I am on a business trip.
Jag är på affärsresa

I work here.
Jag arbetar här

We work here.
Vi arbetar här

Where are the good places to go out and eat?
Vad finns det för bra ställen att äta på?

Is there a museum in the neighbourhood?
Finns det något museum i närheten?

Where could I get an internet connection?
Var finns det internetanslutning?
----
Excuse me, is Sarah here?
Är Sara här?

Yes, she's here.
Ja, hon är här

She's out.
Hon gick ut

You can call her on her mobile phone.
Ni kan ringa henne på hennes mobil

Do you know where I could find her?
Vet ni var jag skulle kunna få tag på henne?

She is at work. Hon är på jobbet.
She is at home. Hon är hemma.
Excuse me, is Julien here? Är Julien här?

Yes, he's here. Ja, han är här.
He's out. Han gick ut.

Do you know where I could find him?
Vet ni var jag skulle kunna få tag på honom?

You can call him on his mobile phone.
Ni kan ringa honom på hans mobil.

He is at work. Han är på jobbet
He is at home. Han är hemma.
----
When did you get here?
När kom du hit?

Today. Idag.
Yesterday. Igår.
Two days ago. För två dagar sedan.

How long are you staying for?
Hur länge skall du stanna?

I'm leaving tomorrow.
Jag åker imorgon.

I'll be leaving the day after tomorrow.
Jag åker i övermorgon

I'll be leaving in three days.
Jag åker om tre dagar.

Monday. Måndag
Tuesday. Tisdag
Wednesday. Onsdag
Thursday. Torsdag
Friday. Fredag
Saturday. Lördag
Sunday. Söndag

January. Januari
February. Februari
March. Mars
April. April
May. Maj
June. Juni
July. Juli
August. Augusti
September. September
October. Oktober
November. November
December. December

What time are you leaving at?
Hur dags åker du?

Morning, at eight o'clock.
På morgonen, klockan åtta.

Morning, at a quarter past 8.
På morgonen, klockan kvart över åtta.

Morning, at half past 8.
På morgonen, klockan halv nio

Morning, at a quarter to nine.
På morgonen, klockan kvart i nio

Evening, at 6pm.
På kvällen, klockan sex

I am late.
Jag är sen
----
Is this table taken?
Är bordet ledigt?

I would like the menu, please.
Kan jag få menyn, tack.

What would you recommend?
Vad kan ni rekommendera?

I'd like a beer.
Jag ska be att fåEn öl.

I'd like a mineral water.
Jag ska be att fåEn mineralvatten.

I'd like an orange juice.
Jag ska be att fåEn apelsinjuice.

I'd like a coffee.
Jag ska be att fåEn kaffe.

I'd like a coffee with milk.
Jag ska be att fåEn kaffe med mjölk.

With sugar, please.
Med socker, tack.

I'd like a tea.
Jag skulle vilja haEn te.

I'd like a tea with lemon.
Jag skulle vilja haEn te med citron.

I'd like a tea with milk.
Jag skulle vilja haEn te med mjölk.

Do you have cigarettes?
Har ni cigaretter?

Do you have an ashtray?
Har niEn askkopp?

Do you have a light?
Har ni eld?

I'm missing a fork.
Jag har ingen gaffel.

I'm missing a knife.
Jag har ingen kniv.

I'm missing a spoon.
Jag har ingen sked.
----
An apple juice, please.
En äppeljuice, tack.

A lemonade, please.
En lemonad / läsk, tack.

A tomato juice, please.
En tomatjuice, tack.

I'd like a glass of red wine.
Jag skulle vilja ha ett glas rött vin.

I'd like a glass of white wine.
Jag skulle vilja ha ett glas vitt vin.

I'd like a bottle of champagne.
Jag skulle vilja haEn flaska mousserande vin.

Do you like fish?
Tycker du om fisk?

Do you like beef?
Tycker du om nötkött?

Do you like pork?
Tycker du om griskött?

I'd like something without meat.
Jag skulle vilja ha något utan kött.

I'd like some mixed vegetables.
Jag skulle vilja haEn grönsakstallrik.

I'd like something that won't take much time.
Jag skulle vilja ha något som inte tar lång tid.

Would you like that with rice?
Vill ni ha ris till det?

Would you like that with pasta?
Vill ni ha nudlar till det?

Would you like that with potatoes?
Vill ni ha potatis till det?

That doesn't taste good.
Det där tycker jag inte om.

The food is cold.
Maten är kall.

I didn't order this.
Det där har jag inte beställt.
----
I jag
you du
he han
she hon
we vi
they de/dom

me. mig
you. du
him. honom
her. hennes
us. oss
them. dem/dom

my. min
your. din
his. hans
her. hennes
our. vår
their. deras

mine. min
yours. din
his. hans
hers. hennes
ours. vår
theirs. deras
----
I speak.jag talar
you speak. du talar
he speaks. han talar
she speaks. hon talar
we speak. vi talar
they speak. de talar

give me. ge mig
give you. ge dig
give him. ge honom
give her. ge henne
give us. ge oss
give them. ge dem

my book. min bok
your book. din bok
his book. hans bok
her book. hennes bok
our bookv. år bok
their book. deras bok
----
Vara. To Be.
Jag är. I am.
Du är. You are.
Han (Hon/Den/Det) är. He (She/It) is.
Vi är. We are.
Ni är. You are.
De är. They are.
----
Spela.To Play.
Jag spelar. I play.
Du spelar. You play.
Han (Hon/Den/Det) spelar. He (She/It) plays.
Vi spelar. We play.
Ni spelar. You play.
De spelar. They play.
----
Spela. To Play
Jag spelade. I played.
Du spelade. You played.
Han (Hon/Den/Det) spelade. He (She/It) played.
Vi spelade. We played.
Ni spelade. You played.
De spelade. They played.
----
Hjälpa. To Help.
Jag hjälpte. I helped.
Du hjälpte. You helped.
Han (Hon/Den/Det) hjälpte. He (She/It) helped.
Vi hjälpte. We helped.
Ni hjälpte. You helped.
De hjälpte. They helped.
----
Jag kommer att spela.
I will play.
----
God dag. good day.
god morgon. good morning
god kväll. good evening

Hej. Hur mår du?
Hi. How are you?

Bara bra, tack.
Just fine, thanks.

Förlåt, jag har glömt, varifrån kommer du nu igen?
Sorry, I have forgotten, where are you from now again?

Jag kommer från Sverige.
I'm from Sweden.

Varifrån kommer du?
Where do you come from?

Jag är amerikansk
I am American

jag kommer från USA.
I'm from the USA.

Ja, just det!
Oh, that's right!

Förlåt, vad heter du igen?
Sorry, what's your name again?

Jag heter Peter och du heter Sven.
My name is Peter and your name is Sven.

Tack. Vi ses!
Thank you. See you later!
----
Hur är det? How is it?
Hur mår du? How are you?
Var bor du? Where do you live?
Jag bor i ___. I live in ___
Vad heter du? What's your name?
Jag heter ___. My name is ___
Varifrån kommer du? Where are you from?
Jag kommer ifrån ___. I'm from ___.
Och du [själv]? And you?
Ha det bra! Have a nice day!
Vi ses! See you (later)!
Vi hörs! We'll keep in touch!
Tack! Thanks!
Jag har glömt. I've forgotten
----
Bra. Good.
Förlåt. Sorry. Literally "pardon (me)".
Igen. Again.
Och. And.

Amerika. America
Chile. Chile
England. England
Kina. China
Italien. Italy
Nederländerna. Netherlands
Peru. Peru
Polen. Poland
Somalien. Somalia
Sverige. Sweden
Tyskland. Germany
Tjeckien. Czech Republic
Turkiet. Turkey
Ungern. Hungary
Vietnam. Vietnam
Japan. Japan
Sydkorea. South Korea
Nordkorea. North Korea
Spanien. Spain
----
Ursäkta mig. Excuse me.

Vet du var husvagnscampingen ligger?
Do you know where the caravan camp is located?

Ja, det är bara att följa den här vägen 5 kilometer och sedan svänga åt vänster.
Yes, just follow this road for 5 kilometers and then turn left.

Tack så mycket!
Thank you very much!

Jag har letat i flera timmar.
I have been looking for several hours.

Det är ingen fara.
Don't worry about it.

Fin husvagn förresten.
Nice caravan by the way.

Varifrån kommer du?
Where are you from?

Jag kommer från Tyskland och är här i Sverige på semester över sommaren, som du kanske förstod.
I'm from Germany and I'm here in Sweden on vacation during the summer, as you might have imagined.

Jo, det är ju många tyskar som kommer hit under sommaren.
Yes, there are many Germans coming here during the summer.

Kanske för att Sverige är så underbart.
Maybe because Sweden is so wonderful.

Hur som helst måste jag åka nu.
Anyhow I have to go now.

Tack så mycket för hjälpen igen!
Thanks so much for the help again!

Ha en trevlig semester.
Have a pleasant vacation.

Hej då!
Good bye!
----
En bil - A car
Ett tåg - A train
En järnvägstation - A train station
En buss - A bus
En biljett - A ticket
En maskin - A machine
En biljettmaskin - A ticket machine
En karta - A Map
En bilkarta - A Roadmap
----
Fråga mig om någonting.
Ask me about something.

Vilka är dina intressen?
What are your interests?

Jag gillar att spela fotboll och ishockey på min fritid.
I like to play football and ice hockey in my spare time.

Vad är din hobby?
What is your hobby?

Vad gillar du att göra?
What do you like to do?

Jag gillar schack.
I like chess.

Jag föredrar datorspel.
I prefer computer games.

Min hobby är fotboll.
Football is my hobby.

Matematik är roligt.
Maths is fun.

Ordlista. Vocabulary.

Roligt. Fun
Intresse. Interest
Att dansa. to Dance
Att sjunga. to Sing
Att gilla. to Like
Att tycka om. to Like
----
parents.föräldrar".
----
Moder (arch. mother)
Mor (mother)
Mamma (mom)
Morsa (mom, casual)
----
Fader (arch. father)
Far (father)
Pappa (dad)
Farsa (dad, casual)
Farsgubben (old man)
----
syskon.siblings
---
Broder (arch. brother)
Bror (brother)
Brorsa (bro)
---
Syster (sister)
Syrra (sis)
----
My brothers and sisters
Mina syskon
---
Children. barn
---
Son (son)
Pojke (boy)
Gosse (young boy)
Kille (casual form of boy; also guy for adults)
---
Dotter (daughter)
Flicka (girl)
Tjej (casual form of girl; also girl/chick for adults)
----
maternal grandparents
morföräldrar

Mormor (maternal grandmother)
Morfar (maternal grandfather)
----
paternal grandparents
farföräldrar
----
Farmor (paternal grandmother)
Farfar (paternal grandfather)
----
Vad kostar den/det?
How much is it?

Den kostar... It costs...

Choklad. Chocolate.

Får man prova den/det?
Can I try it?

Ursäkta, kan du hjälpa mig?
Excuse me, can you help me?
----
livingroom: vardagsrum(met)
kitchen : kök(et)
bedroom : sovrum(met)
bathroom : badrum(met)
toilet : toalett(en)
kids room : barnkammare(n)
dining room : matsal(en)
hall : hall(en)
attic : vind(en)
cellar : källare(en)
sauna : bastu(n)
----
I. jag
I and you.jag och du
both of us. vi två
he. han
he and she. han och hon
they both. de båda
the man. mannen
the woman. kvinnan
the child. barnet
a family. en familj
my family. min familj
My family is here. Min familj är här.
I am here. Jag är här.
You are here. Du är här.
He is here and she is here. Han är här och hon är här.
We are here. Vi är här.
You are here. Ni är här.
They are all here. De är alla här.
----
Blå (blått). Blue.
Grön (grönt). Green.
Gul (gult). Yellow.
Röd (rött). Red.
Svart. Black.
Vit (vitt). White.
Grå (grått). Grey.
Brun (brunt). Brown.
Lila. Purple (not lilac).
Purpur. Crimson (not purple).
Scharlakan. Scarlet.
Violett. Violet.
Rosa or skär (skärt). Pink.
Turkos (turkost). Turquoise.
Orange ("oransch" ("oranscht")) or brandgul (-t). Orange.
Beige ("besch" ("bescht")). Beige.
Cyan. Cyan.
Magenta. Magenta.
----
the grandfather.morfadern, farfadern
the grandmother. mormodern, farmodern
he and she. han och hon
the father. fadern
the mother. modern
he and she. han och hon
the son. sonen
the daughter. dottern
he and she. han och hon
the brother. brodern
the sister. systern
he and she. han och hon
the uncle. farbrodern, morbrodern
the aunt. fastern, mostern
he and she. han och hon
We are a family. Vi är en familj.
The family is not small. Familjen är inte liten.
The family is big. Familjen är stor.
----
Hi! Hej!
Hello! God dag!
How are you? Hur står det till?
Do you come from Europe? Kommer ni från Europa?
Do you come from America? Kommer ni från Amerika?
Do you come from Asia? Kommer ni från Asien?

In which hotel are you staying?
På vilket hotell bor ni?

How long have you been here for?
Hur länge har ni varit här?

How long will you be staying?
Hur länge stannar ni?

Do you like it here?
Trivs ni bra här?

Are you here on vacation?
Är ni semester här?

Please do visit me sometime!
Kom och hälsa på mig någon gång!

Here is my address.
Här är min adress.

Shall we see each other tomorrow?
Ses vi imorgon?

I am sorry, but I already have plans.
Tyvärr, jag har annat för mig.

Bye! Hej då!
Good bye! Adjö!
See you soon! Vi ses snart!

Where are we? Var är vi?
We are at school. Vi är i skolan.
We are having class / a lesson. Vi har lektion.

Those are the school children.
Det där är eleverna.

That is the teacher.
Det där är lärarinnan.

That is the class.
Det där är klassen.

What are we doing?
Vad gör vi?

We are learning.
Vi lär oss.

We are learning a language.
Vi lär oss ett språk.

I learn English.
Jag lär mig engelska.

You learn Spanish.
Du lär dig spanska.

He learns German.
Han lär sig tyska.

We learn French.
Vi lär oss franska.

You all learn Italian.
Ni lär er italienska.

They learn Russian.
De lär sig ryska.

Learning languages is interesting.
Att lära sig språk är intressant.

We want to understand people.
Vi vill förstå människor.

We want to speak with people.
Vi vill tala med människor.
----
John is from London.
John är från London.

London is in Great Britain.
London ligger i Storbritannien.

He speaks English.
Han talar engelska.

Maria is from Madrid.
Maria är från Madrid.

Madrid is in Spain.
Madrid ligger i Spanien.

She speaks Spanish.
Hon talar spanska.

Peter and Martha are from Berlin.
Peter och Martha är från Berlin.

Berlin is in Germany.
Berlin ligger i Tyskland.

Do both of you speak German?
Talar ni tyska båda två?

London is a capital city.
London är en huvudstad.

Madrid and Berlin are also capital cities.
Madrid och Berlin är också huvudstäder.

Capital cities are big and noisy.
Huvudstäderna är stora och bullriga.

France is in Europe.
Frankrike ligger i Europa.

Egypt is in Africa.
Egypten ligger i Afrika.

Japan is in Asia.
Japan ligger i Asien.

Canada is in North America.
Kanada ligger i Nordamerika.

Panama is in Central America.
Panama ligger i Mellanamerika.

Brazil is in South America.
Brasilien ligger i Sydamerika.
----
I read. Jag läser.
I read a letter. Jag läser en bokstav.
I read a word. Jag läser ett ord.
I read a sentence. Jag läser en mening.
I read a letter. Jag läser ett brev.
I read a book. Jag läser en bok.
I read. Jag läser.
You read. Du läser.
He reads. Han läser.
I write. Jag skriver.

I write a letter / character.
Jag skriver en bokstav.

I write a word. Jag skriver ett ord.
I write a sentence. Jag skriver en mening.
I write a letter. Jag skriver ett brev.
I write a book. Jag skriver en bok.
I write. Jag skriver.
You write. Du skriver.
He writes. Han skriver.
----
I count. Jag räknar.
one, two, three. ett, två, tre
I count to three.Jag räknar till tre.
I count further.Jag räknar vidare.
four, five, six. fyra, fem, sex.
seven, eight, nine. sju, åtta, nio
I count. Jag räknar.
You count. Du räknar.
He counts. Han räknar.
One. The first. Ett. Den första.
Two. The second. Två. Den andra.
Three. The third. Tre. Den tredje.
Four. The fourth. Fyra. Den fjärde.
Five. The fifth. Fem. Den femte.
Six. The sixth. Sex. Den sjätte.
Seven. The seventh. Sju. Den sjunde.
Eight. The eighth. Åtta. Den åttonde.
Nine. The ninth. Nio. Den nionde.
----
Excuse me! Ursäkta!
What time is it, please? Hur mycket är klockan?
Thank you very much. Tack så mycket.

It is one o'clock.
Klockan är ett.

It is two o'clock.
Klockan är två.

It is three o'clock.
Klockan är tre.

It is four o'clock.
Klockan är fyra.

It is five o'clock.
Klockan är fem.

It is six o'clock.
Klockan är sex.

It is seven o'clock.
Klockan är sju.

It is eight o'clock.
Klockan är åtta.

It is nine o'clock.
Klockan är nio.

It is ten o'clock.
Klockan är tio.

It is eleven o'clock.
Klockan är elva.

It is twelve o'clock.
Klockan är tolv.

A minute has sixty seconds.
En minut har sextio sekunder.

An hour has sixty minutes.
En timme har sextio minuter.

A day has twenty-four hours.
En dag har tjugofyra timmar.
----
Monday. måndagen
Tuesday. tisdagen
Wednesday. onsdagen
Thursday. torsdagen
Friday. fredagen
Saturday. lördagen
Sunday. söndagen
the week. veckan
from Monday to Sunday
från måndag till söndag

The first day is Monday.
Den första dagen är måndag.

The second day is Tuesday.
Den andra dagen är tisdag.

The third day is Wednesday.
Den tredje dagen är onsdag.

The fourth day is Thursday.
Den fjärde dagen är torsdag.

The fifth day is Friday.
Den femte dagen är fredag.

The sixth day is Saturday.
Den sjätte dagen är lördag.

The seventh day is Sunday.
Den sjunde dagen är söndag.

The week has seven days.
Veckan har sju dagar.

We only work for five days.
Vi arbetar bara fem dagar.

No comments:

Post a Comment